joomla

ОСУЧАСНЕННЯ ПІДХОДІВ ЩОДО КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

ОСУЧАСНЕННЯ ПІДХОДІВ ЩОДО КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

(А.П. Чайковська -завідувач днз №9, О.Ю. Ажгіхіна -методист днз №9, Т.М. Щіпанська -вихователь днз №9)

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радостімить,
любіть у годину негоди.

ЛюбітьУкраїну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мовуїїсолов'їну.

Володимир Сосюра

Проблема оновлення  напрямків та завдань національно-патріотичного виховання на даний час стоїть дуже гостро. Тому з огляду на ситуацію, що склалася  в нашому регіоні національно-патріотичне виховання виходить на перший план всієї дошкільної освіти області, країни,  визначає його пріоритетні напрямки та диктує курс оновлення. Отже, ми зараз спрямовуємо всі сили, щоб, так би мовити, «завоювати» душу кожної дитини, а через неї і кожної родини.

 

       Завдяки результатам педагогічних досліджень встановлено, що 40 відсотків від загального обсягу виховних впливів на особистість дитини здійснює освітнє середовище, в якому вона перебуває. Але слід визнати, що поміж інших джерел впливу на його становлення й розвиток дитини (сім’я, однолітки, позашкільні освітні заклади та ін.) дошкільний навчальний заклад посідає домінантні позиції, тож і відповідальності на нього покладається більше.

     Концепція дошкільного виховання в Україні (1993), сповідуючи історичний підхід до патріотичного виховання дітей дошкільного віку, актуалізує його народознавчі, українознавчі напрями. На це орієнтують і сучасні програми дошкільного виховання. Державним стандартом дошкільної освіти є Базовий компонент дошкільної освіти та комплексні програми «Дитина» та «Дитина в дошкільні роки»  їх метою - забезпечення життєвої компетентності дитини, до змісту якої входить і поняття «бути громадянином своєї країни, патріотом свого народу». Однією з важливих педагогічних задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.

      Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Тож виховувати патріотизм необхідно з дитинства. Поєднуючи виховання любові до найближчих людей з формування такого самого ставлення і до певних феноменів суспільного буття. 

      Неможливо за книжкою навчити дітей любити свою Батьківщину. Тому національно-патріотичне виховання має полягати в комплексі заходів, які виховуватимуть у дітей пошану до історії, любов до рідної культури, готовність до захисту своєї рідної землі. Це може бути різноманітна робота як під час навчального процесу, так і поза ним.

       По перше це білінгвізм, як одна із проблем, регіональних особливостей в плані національно-патріотичного виховання дітей. Не можна виховати українця іншою мовою. Але наші діти частіше чують та спілкуються не українською. Тому перед педагогами дошкільного навчального закладу стоїть гостре завдання – створення україномовного середовища для малюків і можливості хоч невеличкої, але дійсно україномовної практики.

     Оскільки кожній людині, починаючи з дитинства наймиліший свій край, тому в нашому дошкільному закладі  краєзнавство є одним із пріоритетних напрямків національно-патріотичного виховання.

      Роботу з краєзнавства педагогічний колектив починав з 2007 року за авторською програмою «Люби та знай свій рідний край»,  яка була оновлена в 2012 році. Пізнання Батьківщини і різноманітного світу розпочинається з сім’ї, з рідної домівки. Інтерес до минулого батьків, бабусь, дідусів, до народних традицій є могутнім чинником розвитку повноцінної соціальної особистості. Бабусина казка, мамина колискова, дідусева сопілочка – це те, що наповнює нас теплими спогадами про дитинство, формує стійкий зв’язок із рідним народом, його культурою. Таким чином, дитина змалку навчається любити свій народ, свою Батьківщину.

        Дітей з раннього віку знайомлять з рідною домівкою, рідними вулицями, з природою  та багатствами рідного краю. На даний час, працюючи за програмо, педагоги підсилюють увагу дітей на те, що кожна вулиця, будинок, місто в цілому це частинка України.

Педагогічним колективом дошкільного навчального закладу було розроблено перспективне планування, технологічна карта, серія конспектів занять від простого до складного, система свят та розваг, оновлено та розроблено дидактичні ігри народознавчого та краєзнавчого змісту, інформаційний посібник для вихователів.

       Ми вирішили осучаснити та переглянули підходи у роботі за програмою «Люби та знай свій рідний край» з метою не допущення «містечкового патріотизму» тому включили такий розділ «Україна – моя Батьківщина» метою якого є виховання любові до Батьківщини, ознайомлення з історією України, з видатними людьми та героями України, збагачення знання дітей про видатні та історичні місця, про заповідники та заказники України, ознайомлення з надбанням українців, залучення до їх багатовікової культури, формування патріотичного почуття до країни, до людей, які її населяють, виховання свідомого бажання бути корисним своїй Батьківщини. Головною гіпотезою розділу стало – любов до Батьківщини – глибоке та сильне почуття. Для того щоб стати патріотом, людині необхідно відчувати духовний зв'язок зі своїм народом, пишатися його мовою та культурою. Вони, як батько та мати, мають стати невід’ємною частиною душі дитини, чим раніше дитина усвідомить себе часткою нації, тим глибшими будуть її патріотичні почуття, тим відданішою вона стане своїй країні.

Творчою групою дошкільного навчального закладу №9 «Оленка» було створено комплект практичного посібника «Розвивайко» для дітей 5-6 років - на російській, українській та англійській мові («Подорож Розвивайко та Оленки містом Костянтинівка», «Развивайка и Алёнка в городе Константиновка» та «Rozvivayko and Olenka are traveling all over the Konstantinovka»). Робота за посібником сприяє тому, що діти, граючись, розвиваються і набувають життєвої компетентності.

При роботі з посібником ми акцентували увагу дітей на ознайомлення з рідним містом Костянтинівка. У 2015 році у посібник додано  державна символіка, видатні люди та герої, заповідники та заказники України.  Зміст практичного комплекту націлений на розвиток особистості.

У доступній ігровій формі малюки знайомляться з основами природознавства, українознавства, математики, розвивають вміння логічно мислити.

Запропоновані форми роботи розкривають триєдиний системний підхід:   діти – батьки – педагоги.

Цінність комплекту практичних посібників є в тому, що вони призначені як для педагогів, так і для практичних психологів, соціальних педагогів, батьків.

Робота над даною проблемою продовжується і  на даний час, а в перспективі ми плануємо поширити,  доповнити методичні матеріали з даної проблеми.

Ми віримо, що тільки власний приклад, активна життєва патріотична позиція педагога сприятиме стабілізації ситуації та допоможе виховати з кожного маленького мешканця Донеччини справжнього патріота України.

Форма входу

Пошук по сайту

Зараз на сайті

На сайті 96 гостей та відсутні користувачі

Лічильник відвідувачів

873803
Сьогодні
Вчора
За тижд.
Мин. тижд.
За місяць
Мин. місяць
Всі
116
340
876
870489
5360
12226
873803

Ваш IP: 54.92.160.119
Час: 2018-10-16 02:52:10
Счетчик joomla