joomla

Програма "Люби та знай свій рідний край"

Рейтинг користувача:  / 4
ГіршийКращий 

 

 Люби та знай свій рідний край.

(програма)

укладачі Т.М. Щіпанська, О.Ю. Ажгіхіна, А.П. Чайковська

Передумова

 

 Ми живемо в Донецькому краї у місті Костянтинівка, тож маємо навчати наших дітей усвідомлювати, що таке Донеччина, виховувати шанобливе ставлення, що притаманне народу, який живе у цьому краї. Маємо ознайомлювати їх з історією та сьогоденням рідного краю, його природою, формувати розуміння того, що людина – це частка природи, а відтак слід уміти взаємодіяти з нею, дотримуючись екологічної культури.

 

 

 

Розділ I

 

  • Психологічно правильно спрямувати батьків на оздоровчі заходи, які допомагають освітньому закладові у Розі`яканні визначених програмою завдань фізичного розвитку дітей.
  • Організовуючи походи вихідного дня, викликати в дітей  інтерес до спорту, фізичної культури та сприяти здоровому побуту в родині.
  • Загартовувати дітей та батьків, виробляти в них стійкі моральні якості.
  • Згуртувати дорослих та дітей у колектив однодумців.
  • Знайомити з історією та сьогоденням рідного краю – Донеччини.
  • Знайомити з рідною природою міста Костянтинів, з екологічними проблемами.
  • Пробуджуючи певні почуття та емоції, формувати усвідомлення: людина є невід`ємною часткою природи і повинна дбати про збереження, що сприятиме зміцненню духовного та фізичного здоров`я.
  • Практично відпрацьовувати техніку долання природних перешкодів: підйомів, спусків, переходів через рівчаки та болото, рух у лісові зоні.

 

Розділ II

Спеціальні знання діти отримують на теоретичних та практичних заняттях гуртка. Ефективній роботі сприяє використання усіх розділів базової програми  “ Я у світі”.

     Дітям, які вже читають, пропонуються інформативні тексти, вправи на логічне мислення , розвиток творчих здібностей , різні дидактичні ігри.

     Засвоєння дошкільниками способів в`язання туристичних вузлів сприяє розвиткові дрібної моторики рук і водночас впливає на розвиток мовлення.

  • Заняття ( один раз на тиждень, у другій половині дня в приміщенні або на вулиці).
  • Прогулянки ( Щодня).
  • Екскурсії ( за потребою).
  • Переходи пішки ( один раз на тиждень).
  • Туристичні міні-походи на відстань 1,5 км               ( один раз на місяць).
  • Походи вихідного дня  разом з батьками                ( один  рази на місяць).
  • Екологічні та краєзнавчі вікторини.
  • Спільні заходи з батьками: “ Тато, мамо і я – туристична сім`я, перебування в літніх та зимових оздоровчих таборах).

Розділ III

 

    Введення краєзнавчо-туристичної діяльності до навчально виховного процесу дає змогу педагогічному колективу в комплексі вирішувати виховні, оздоровчі, навчальні завдання, розвиваючи дитину в цілому6 інтелектуально, морально, фізично, духовно.

      Заняття проводяться на свіжому повітрі, дають певне фізичне навантаження, сприяють фізичному розвитку дітей, загартовують організм, вчать орієнтуватися, привчають до самообслуговування, розвивають спостережливість, формують моральні якості-як особистісні, такі і колективні – сприяють трудовому, екологічному, естетичному, економічному вихованню, озброюють дітей знаннями з валеології.

     Краєзнавчо-туристична діяльність передбачає співпрацю дитини з педагогом в єдиному творчому процесі.

        Головний принцип – від простого до складного.

      Основна властивість – гнучкість, мобільність.

      Це обумовлює можливість використання задач програми у всіх вікових групах  в різних варіантах. Методичні рекомендації дозволяють ввести необхідні корективи до теми, кількості занять з урахуванням можливостей педагога ( підготовка, досвід, наявність обладнання та матеріалу тощо).

        Вся робота планується за туристично-краєзнавчими сезонними циклами               ( пори року) та блоками ( розділами). Кожен цикл має свої блоки, а кожен блок-свої теми.

     Теми поділені на підтеми – заняття за відповідною тематикою, яка детально ознайомлює дітей з довкіллям.

     Кожне заняття складається з трьох етапів роботи: підготовка, проведення заняття, підведення підсумків. Всі заняття проводяться в ігровій формі і спрямовані на розвиток творчої активності дітей. Теми тісно пов`язані з життєвим досвідом дитини, які у неї виникають в процесі роботи.

         

     Кожен блок закінчується святом, а цикл проведенням підсумків походу. Повторне звертання в різних циклах до одних і тих же природних та суспільних об`єктів і тем складають другу особливість програми і дозволяє дитині поглиблювати свої знання в різних аспектах, проводити тривалі спостереження, збагачувати свій життєвий досвід.

     Психологічні ігри та тести виховують увагу до іншої особистості.

     Коли діти відтворюють враження від походів та екскурсій, здійснюється зв`зок різних видів діяльності ( зображувальної, художньої праці, конструювання).

      Проведення дослідницької діяльності під час прогулянок-походів сприяє пізнанню взаємозв`язків у природі, формуванню стійкого інтересу до довкілля, пізнавальної активності.

        Краєзнавчо-туристична діяльність готує дітей до життя, навчає співіснуванню з природою, розвиває позитивні моральні якості, пригнічує негативні.

      Вся робота ведеться  у тісному контакті з сім`єю, забезпечуючи наступність дитячого садка і школи.

 

  • турботливе ставлення до природи ( гуманність);
  • інтерес до подорожей, бажання милуватися природою, спостерігати зміни;
  • знання і виконання правил природокористування;
  • розвиток спостережливості і на її основі – допитливості, що є рушійною силою пізнавальної активності

 

  • формування творчої уяви;
  • розвиток здібностей у результаті самостійного розв`язання різних завдань;
  • тренування пам`яті ( згадування, відтворення);
  • формування логічного мислення ( взаємозв`язки, ланцюжки);

        

  • вміння спілкування з однолітками та дорослими;
  • висловлювання своїх думок, запитань, умовиводів;
  • вміння розповідати про побачене, ділитися враженнями;

 

  • витримка і наполегливість;
  • сміливість та рішучість;
  • ініціативність та дисциплінованість;
  • товариськість, дружність, взаємодопомога;
  • впевненість у своїх силах;
  • працелюбність.

 

  • розвиток фізичних якостей та здібностей;
  • удосконалення рухових умінь;
  • вміння долати труднощі, свою втому;
  • розвиток витривалості та терплячості;
  • розвиток психоемоційної сфери:

 

-         соціальна адаптація дітей до умов життя серед незнайомих дітей та дорослих;

-         розвиток сенсорних відчуттів;

-         формування ціннісного ставлення до навколишнього, природи, людей, самого себе;

-         набуття чуттєвого досвіду.

  • формування довільної поведінки, здатності регулювати її відповідно до норм моралі ( традицій, правил та законів туристів);
  •       дотримання правил особистості безпеки навколишніх;
  • формування національного світогляду.
  • милуватися красою природи;
  • допомагати всьому живому;
  • охороняти і берегти природу;
  • трудитися на благо природи, довкілля;
  • спостерігати за змінами в природі;
  • ходити в ліс, на екскурсії по мікрорайону, у музей;
  • фантазувати, складати розповіді про побачене і почуте;
  • відображати враження у різних видах діяльності;
  • допомагати рідним та друзям правила поводження в лісі.
  • про пам`ятки мікрорайону;
  • назви центральних вулиць, вулиць де живуть;
  • дорогу до дитсадка в різних варіантах;
  • про назву держави та символіку України;
  • про міський транспорт;
  • про правила дорожнього руху;
  • про сім`ю, дитячий садок;
  • назву міста, мікрорайону, району, де живуть;
  • про охорону природи дорослими                           ( заповідники, Червона книга);
  • про правила поведінки в лісі, на природі;
  • про правила особистості безпеки та безпеки навколишніх;
  • про охорону природи ( екологічні знаки);
  • про прилив природи на здоров`я людини;
  • про правила протипожежної безпеки в лісі, правила розведення вогнища;
  • про правила розведення вогнища;
  • про правила поведінки на маршруті;
  • про народні прикмети;
  • як рослини, комахи, звірі передбачають погоду;
  • про дерева;
  • про лісових птахів та тих, які живуть біля людського житла;
  • про весняні квіти;
  • про лікарські рослини;
  • про обов`язки знавця природи, туриста;
  • про правила збору лікарських рослин;
  • про перелітних птахів;
  • про ярусність лісу;
  • про сезоні ознаки зміни в природі;
  • про характерні ознаки пір року;
  • про життя рослин в різні пори року;
  • як мешканці лісу готуються до зими;
  • про водоплавних, співочих, зимуючих птахів;
  • про найпростіші зв`язки і залежності;
  • про “цікаві камінчики” ( вугілля, крейда, сіль, граніт, морські камінці тощо);
  • про призначення видів вогнищ;
  •  про традиції, правила, закони туристів  ( під час подолання перешкод, проходження маршруту);
  • туринськими ( пересуватися по горбистій місцевості з рюкзаком);
  • орієнтуватися на місцевості ( називати, що знаходиться зліва, справа, попереду, позаду, за горою, за озером);
  • складати маршрутний лист;
  • прибирати місце привалу;
  • доглядати за рослинами;
  • складати різні види вогнищ ( курінь, зірку, колодязь, тайгове);
  • допомагати ставити намет;
  • складати рюкзак;
  • помічати і називати зміни в довкіллі;
  • фіксувати свої спостереження в календарі природи;
  • знаходити на планці вказаний предмет;
  • складати план спальні вказаний предмет;
  • складати план, групи приміщень;
  • знаходити предмет у груповій кімнаті, орієнтуючись на позначення його місця на плані;
  • називати і малювати топографічні значки;
  • розрізняти топознаки, що зустрічаються на плані, схемі, топокарті;
  • визначити рельєф за географічною картою;
  • знаходити на плані ( карті) вказаний реальний предмет;
  • визначити за компасом 4 сторони горизонту.

В Е Р Е С Е Н Ь

  • У Всесвіті є багато планет.
  • Наша планета Земля.
  • Книга “Світ і людина”.
  • Глобус.
  • Види туризму.
  • Ознайомлення з програмою роботи туризму.
  • Сюжетно-рольова гра “ МИ – космонавти” ( мандрівка від планети до планети).
  • Наша Батьківщина.
  • Карта України.
  • Україна незалежна держава.
  • Символи України.
  • Українські народні пісні.
  • Наш рідний край – Донеччина.
  • Символи Донецького краю.
  • Карта Донецької області.
  • Населення.
  • Фотознімки з музею архітектури та побуту.
  • Види перешкод, підйом  у гору, траверс, спуск без страховки.
  • Історія виникнення Донеччини.
  • Історичні місця Донецького краю.
  • Фотознімки з музею архітектури та побуту.
  • Екскурсія на поле “ На гостини до коника – стрибунця”.

Ж О В Т  Е Н Ь

  • Природні зони Донецького краю: лісостепова, степова, зона змішаних лісів.
  • Топографічна карта.
  • Топографічні значки: стежка, дорога, галявина.
  • Екскурсія до водойму.
  • Рел`єф: височина, низовина, гірські райони.
  • Туристичне спостереження: карабіни, мотузки.
  • Удосконалення навичок роботи з карабінами.
  • Естафета в парку.
  • Дерева парку.
  • Заняття в парку.
  • Гра “ Впізнай дерево на дотик”.
  • Водні багатства Донецької області: моря – Азовське; Річки –Міус, Кальміус, Бахмутка, Казенний Торець; озера – Слов`янські солені озера, банне, Червоний Лиман, Голубе.
  • Пересування на болотяній місцевості – по купинах, колоді.
  • Підвісна переправа.
  • Вузол “ булинь”, грудна обв`язка.
  • Встановлення намету.
  • Клімат Донецького басейну.
  • Кліматичні сезони року.
  • Передбачення погоди.
  • Гра “ Коли це буває.
  • Фізична підготовка.
  • Стрибки в гору з напівприсіду.
  • Гра “ Хто вище стрибне”.

Л И С Т О П А Д

  • Корисні поклади порід.
  • Історія виникнення корисних порід.
  • “Хапальний” вузол.
  • Підйом та спуск “ з гори” за допомогою “хапального” вузла.
  • Гра “ Хто скоріше”
  • Рослинний мир Донеччини.
  • Тваринний мир Донеччини.
  • Червона книга Донеччини.
  • Екскурсія до лісополоси.
  • Гра “ Впізнай за описом”.
  • Заповідні місця Донеччини.
  • Орієнтування по карті.
  • Долання природних перешкод.
  • Сюжетно-рольова гра  "На пошуки скарбів"
  • види перешкод.
  • Удосконалення практичних навичок в`язання вузлів.
  • Фізична підготовка.
  • Гра “ Хто найсильніший”.

Г Р У Д Е Н Ь

  • Наше місто.
  • Легенда про виникнення міста.
  • Сторони світу.
  • Орієнтування за компасом, сонцем.
  • Дидактична гра ( за допомогою компаса) “ Відгадай, яке слово заховалося”.
  • Історичні місця нашого міста.
  • Знайомство з картою міста Костянтинівна.
  • Транспорт у місті.
  • Дидактична гра “ Склади назву міста”.
  • Фізична підготовка.
  • Стрибки з місця
  • Райони міста.
  • Наш район.
  • Вулиці нашого мікрорайону.
  • Фізична підготовка: ходьба по похилій дошці, зістрибування.
  • Метання правою та лівою рукою
  • Промислові підприємства міста.
  • Розглядання ілюстрацій ( професії наших батьків0.
  • Фізична підготовка: віджимання від підлоги.
  • Ігри в парку.

СІЧЕНЬ

  • Види перешкод.
  • Вузли “хапальні”, “грудна обв`язка”.
  • Підвісна переправа.
  • Екскурсія пішки.
  • Удосконалення практичних навичок в`язання вузлів.
  • переправа через річку по  паралельному мотузяному натягу.
  • Кущі, дерева, трави.
  • Цілющі рослини.
  • Дбайливе ставлення до природи.
  • Гра “Впіймай рибку”.
  • Фізична підготовка: ходьба по мотузці, покладеній на підлогу.
  • Топографічна карта.
  • Топографічні значки: галявина, сад, штучні об`єкти, окремі дерева, огорожі, ями, горби.
  • Долікарська допомога.
  •  Необхідність дотримання правил безпеки.
  • Гігієнічні вимоги до туристів.

ЛЮТИЙ

  • Групове туристське спорядження: намет, мотузки, сокира, приладдя для вогнища, казанці.
  • Удосконалення навичок в`язання вузлів, долання перешкод – підйом, траверс, спуск за допомогою туринського спорядження.
  • Особисте спорядження.
  • Вимоги до одягу.
  • Складання наплічника.
  • Гра – естафета “ Хто скоріше складе наплічник”
  • Бесіда про місто Костянтинівна.
  • Розглядання ілюстрацій, фото.
  • Вікторина “ Ти знаєш своє місто”.
  • Тварини, які нас оточують.
  • Рослини міста Костянтинівни.
  • Необхідність збереження навколишньої природи.

Б Е  Р Е  З Е Н Ь

  • Долання природних перешкод: підйом угору, траверс, спуск.
  • Вузли “хапальний”, “булинь”.
  • В`язання “грудної обв`язки”.
  • Топографічна карта
  • Топографічні значки: штучні об`єкти, мурашники, горби, ями.
  • Догляд за мурашниками.
  • Долання природних перешкод: прорізання під гіллям, стрибки з пеньків, проходження по бруківці.
  • Перешкоди весняні квіти: підсніжник, пролісок, підбіл.
  • екологічний стан довкілля.
  • Вплив людини на природне середовище.

К В І Т  Е Н Ь

  • Ранньовесняні ефемероїди: медунка, ряст, пшінка, жовті зірочки.
  • Червона книга Донеччини.
  • Екологічна вікторина.
  • Орієнтування за допомогою природних об`єктів6 сонця, крони, дерев, мурашників.
  • Прогулянка до галявини кульбабок.
  • Трав`янисті рослини навколо нас.
  • Гра “екологічні ланцюжки”.
  • Екскурсія до парку.

Т Р А В Е Н Ь

  • Парк. Створення екологічної стежинки.
  • Правила дорожнього руху.
  • Встановлення намету.
  • Трав`янисті рослини: конюшина, гусячі лапки та інші.
  • Естафета: підйом, траверс, спуск, паралельні мотузки; підвісна переправа.
  • Людина – частка природи.
  • Правила поведінки на лоні природи.
  • Екологічні заходи на території парку.
  • Складання наплічника.
  • Рослини при дорозі.
  • Екскурсія до лісу: рослинний та тваринний світ лісу на весні; вибір місця відпочинку.
  • Необхідність дотримання правил безпеки.
  • Гігієнічні вимоги до туристів.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ “МІЙ КРАЙ – МОЯ ДОНЕЧЧИНА”

Програмний зміст: поглиблювати інтерес дітей до рідного краю, ознайомити з географічним положенням Донеччини, міст, річок, водосховищ рідного краю. Дати уявлення про козацтво, знайомити з легендами про них. Збагачувати словниковий запас дітей. Пробудити в дітях повагу, цікавість до свого краю, бажання більше про нього дізнатись. Розвивати допитливість, спостережливість, виховувати екологічну культуру.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Як же край той  зветься,

                                              Де ти хлопче зріс,

                                              Де твій дім, озерце,

                                               Дитсадочок, ліс,

                                               Де верхам сивіти

                                                Вічно вдалині,

                                                Де найкращі в світі

                                                Люди і пісні.

    У кожного з вас, діти, є точна адреса того міста, де ви живете. І у нашого краю є своя адреса. Скажіть, будь ласка,  як називається наш край? (Донеччина) Чому він так називається?

      Якщо ми подивимося на карту, то на що схожа наша Донеччина? ( до розкритої долоньки людини, на якій, лініями життя пролягли залізниці, автомагістралі, канали, річки, лісополоси, розкинулися квітучі міста і села).

     Діти, а у нашої області ще є сусіди інших областей. Хто з вас назве їх?

Дидактична гра «Збери карту» ( за допомогою різнокольорових штампів збирається карта України –області).

Розгадування кросворду. (назви річок, лісів, водосховищ і т.д.)

      А чи завжди наш край був таким красивим? Як його називали раніше? (Диким полем). Чому?

Розповідь дитини. ( Було мало людей, росли високі і густі трави, кущі; степ кишіла зміями, доісторичними байбаками, водилися дикі кози, сайгаки, тури, вовки, лисиці. Літом по степу гуляли гарячі вітри-суховії, зимою нависали в`юги, ранньою весною і пізньою осінню в оголених бур`янах завівали вітри. Сувора і не привітлива була степ, і лише в травні вона була величава і ласкава.)

      Ось таким був наш край.

Полилог. ( обговорення почутого)

Розповідь вихователя. Заселення нашого краю людьми почалося дуже давно – ще 2 млн. років тому.  Але в той час не було такої промисловості, тож як  виживали люди, з чого вони робили собі знаряддя?        ( Спочатку з каміння вони робили пики, стріли, ігли, виготовили коп.`єметалку; вони займалися охотою, рибалкою).

      Подивіться які були хижчини? ( робили із шкур вбитих тварин, натягували їх на палки чи кості тварин).

    Потім люди навчилися шліфували каміння,  виготовляти сокири, молотки, мотяги; люди розводити домашніх тварин, займатися землеробством).

 Гра «Сучасне чи стародавнє» ( робота по картках).

 Гра  «Екскурсія в історичний музей».

      Діти, а ще з дуже давніх  часів йшли боротьба за наші землі, це боротьба і з половцями, і з татарами.

       Славну сторінку в історію України і нашого краю вписали запоріжськи козаки.

     В чому полягає значення Запоріжської Січі?                   ( охороняли кордони рідної землі). Діти, козаки-це вільні люди, які нікому не хотіли підкорятися. Якими вони були? ( сміливими, хоробрими, дужими).

     Пізніше з`являться козаки і на Сіверському Донці. Вони полювали, ловили рибу, займалися скотоводством. Людям, які прибули в степ, виділялася їм земля, їм допомагали обзавестись хазяйством. Ці поселення будували кріпості, щоб боронитися від ворогів. На кордоні знаходився козацький пост, завданням якого було вчасно попереджувати населення України про напад ворогів. Часто козаки гинули, прийнявши на себе перші удари.

      Уславлюючи неприступний для ворога край рідної землі, народ створив легенди. В одній з них розповідається про сміливого козака Савура. Дмитро розкажи її будь ласка. Обговорення легенди з дітьми.

Прослуховування музичної фонограми. «Козаки».

Про що розповіла ця музика. Який викликала настрій?

Тож і ми з вами будемо пам`ятати про героїчне минуле нашого краю.

А зараз давайте намалюємо козаків які жили у давнину.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ “ДЕ КАЗАК ТАМ І СЛАВА”

Програмний зміст: Дати уявлення про Запорізьку Січ та про запорожців. Ознайомити з минулим нашого народу. Показати дітям, якими мужніми, стійкими, сміливими були наші предки. Розвивати зв`язну мову. Виховувати повагу до героїки наших предків, любов до рідного краю.

Матеріал: картинки з козаками, Запорізької Січі.

ХІД ЗАНЯТТЯ

-     Славна добрими і героїчними традиціями Українська земля. ЇЇ сини - запорізькі козаки – навіки увійшли до скарбниці пам`яті укр.. народу.

-     Я запрошую всіх вас побудувати у  минулому і зайти до козацьких куренів, погомоніти з козаками.

-     Спробуйте на хвилину замислитися і скажіть мені, що викликає в вашій уяві слово “козак”?

-     Діти, а чи  знаєте ви, звідки взялися козаки – запорожці? Я запрошую вас до козацького музею                 ( розгляд картин з зображенням козацького роду)

Розповіді «екскурсоводів» (діти).

-     Скрутно жилося укр.. народові під пануванням чужих володарів. Селяни працювали на панській землі й зовсім не мали свободи. Пан  міг продати або убити. Деякі волелюбні селяни не могли стерпіти такої неволі. Вони кидали все і тікали в степи за Дніпрові пороги. Там не було ні сіл, ні міст. Тож  ті люди гуртувалися групами, здобували собі зброю, полювали на дикого звіра і так жили. На ті степи нападали не раз турки, татари. Озброєні люди з України оборонялися від татар, не раз самі гинули.

-     Ці люди називалися “козаками”, що значить “вільний чоловік”. А що козаки жили за порогами Дністра, то їх названо запорожцями.

-    Спершу жили козаки невеликими гуртами по степах. Але пізніше вони згуртувалися разом на великих островах серед ріки Дніпро. Те місце називалася Січ, бо острів був відгороджений                          ( відсічений) і до нього не було приступу.

Полилог.

-     А тепер , скажіть, що означає слово “козак”?

-     Чому козаків називали запорізькими козаками?

-     Чому названо Січ?

-     А ось подивіться картину, на якій зображений запорізький козак: який одяг мали запорізькі? Чи знаєте ви, як називається вистрижений чубу козака на голові? ( оселедець)

-      Діти, а як ви гадаєте, що найбільше шанували козаки у житті? (волю).

     Ви вже багато прослухали розповідей про козаків, а як ви вважаєте, якими були козаки? (сміливими, хоробрими, дуже охайними та дружними).

Комунікативна гра « Нитка дружби»

 -    А ще козаки любили влучати слово, знали багато приказок: “Козацького роду нема переводу”, як ви гадаєте про що говориться в цієї приказці? Чому було потрібно козакам міцно триматися один одного?

“Де козак, там і слова”, а ця приказка про що говорить? Чому слава йшла за козаками?

Розповідь вихователя.

-      Серед козаків панувала строга дисципліна. Порушників жорстоко карали. На Січі козаки займалися веденням господарства, військовою підготовкою. Обиралися важаки-кошові, гетьмани. Першим кошовим Запорізької Січі був Дмитро Вишневецький. А ще козацькими керівниками були Сагайдачний, Розумовський, Хмельницький.

-      Діти, яких ви запам`ятали козацьких керівників? А що ж було б  якщо у козаків не було дисципліни? Чи змогли б вони перемагати ворогів?

-    Так яке значення мала Запорізька Січ? ( боронили землю від ворогів).Від кого захищали козаки наші землі? (турок, татар, половців).

-    Так, козаки чесно виконували свої обов`язки – захищали рубежі рідної землі-жили в складних умовах, але ніколи не скаржилися на свою долю, билися з ворогами і перемагали їх.

-    Народ не забув про своїх героїв – козаків. Він склав дуже багато пісень, дум, легенд про козаків. Ось послухайте пісню про козаків.

Прослуховування фонограми.

Полилог. (обговорення змісту пісні).

-     Що таке сторожовий пост?

-     Що ви знаєте про “маяки” козаків? ( діжки підпалювали і їх було далеко видно).

-     Хто був вірним другом козака? ( кінь).

-     Так, козаки дуже полюбляли своїх коней, купали їх, розчісували їм гриви та хвости.

-     Діти ми сьогодні дуже багато дізналися про козаків. І ви повинні пам`ятати, що ви – нащадки слов’янських укр. козаків, тож любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацького роду нема переводу.

    Виготовлення коллажа « Символ дружби».

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ «ШУМЛЯТЬ ДЕРЕВА МОГО КРАЮ»

(підготовча група)

Програмний зміст: Узагальнити і розширити знання дітей про дерева, формувати поняття “дерева символи”, знання про застосування деревини у виробництві, побуті, медицині. Дати поняття про види лісів. Вчити дітей розрізняти силуети дерев, знати з якого дерева листя і плоди. Розвивати спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до природи, почуття любові до природи, рідного краю.

Матеріал: листочки з дерев, малюнки з зображенням лісів,  дерев, плоди до дерев.

ХІД ЗАНЯТТЯ

- Діти, найменшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, дожиття викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів пташок, запах квітів – усе це дорога серцю природа рідного краю.

- Діти, а ви любите подорожувати? Тоді вирушаємо у цікаву і незвичайну мандрівку – у володіння чарівниці  осені. Подивіться, скільки багато листочків, але вони не прості, а чарівні бо із запитаннями.

- Скажіть будь ласка, яка осінь?

Лексична гра «Передзвін»

- По яким прикметам ми її впізнаємо?

 - Ви сказали дуже багато слів про осінь і вона запрошує нас у гості до лісу. Але щоб не заблукали лісовичок склав ось таку карту, де вказаний маршрут. Ми побуваємо на галявині дерево знай, узнаємо, що таке дерева-символи, згадаємо рослини, які потребують особливої уваги.

- Вирушаємо в путь  (робота зі схемами).

- Ось і галявина дерево знай.

 «Довідкове бюро». У нашому бюро – цікаві запитання для хлопчиків та дівчат. Спробуйте дати на них відповідь та не одну.

- Скажіть будь ласка, що таке ліс?( дерева, кущі, трава, мох, гриби, квіти....)

- Які дерева ростуть у лісі?

-  В залежності від того, яких дерев найбільше в лісі, розрізняють кілька видів лісів:

-         Березняк – це ліс, в якому ростуть лише берези;

-         Діброва – це ліс,  де ростуть велитні- дуби;

-         Ялинник – ліс у якому ростуть ялинки;

-         Сосновий бір - це ліс, у якому ростуть сосни;

-         Мішаний ліс – це ліс , в якому ростуть різні дерева: ялинки, берези, сосни.....

Робота з картками схемами.

- Подивіться уважно на картки і назвіть які види лісів які ви запам`ятали.

- Діти, а яке дерево вам більше подобається? Чому?

- Про дерева є багато прислів`їв. Хто пригадає?

Розказування дітьми приказок.

-         “ Могутній , як дуб”

-         “тендітна мов березка”

-         “Рости міцний і здоровий, як дуб”

- Дидактична гра  “ Хто більше назве дерев”

- Молодці гарно впорались із завданням. А тепер вирушаємо у подорож далі.

- Інша галявина.

- А які дерева ви бачите на цій галявині? ( картинки: калина, верба, тополя). Майже у всіх народів є рослини – символи, У канадців, наприклад, клен ; росіян-берізка; українців-калина, верба і тополя.

Гра «Дерева-символи»

 Правду каже укр.. прислів`я: “Без верби, калина і тополини нема України”. Як ви гадаєте про що говорить це прислів`я?

- З давніх – здавен наш народ опоетизував кущ калини, оспівав у піснях і легендах. Ось послухайте легенду про калину.

Розповідь вихователя.

- Сподобалася вам легенда? Тож які дерева являються символами України?

- Третя галявина.

- Діти, подивіться, а що ж трапилося на цій галявині               ( переплуталися картинки) Хто ж це міг зробити? Давайте наведемо порядок і утворимо “сімейний альбом” ( до силуету дерева підібрати листок, плод).

- А зараз  впізнайте дерево по загадці:

-         Що за дерево таке6

-         І високе, і струнке.

-         Коли літо наступає,

-         Пухом землю всю вкриває.

                ( тополя)

“Цвітом якого дерева лікують кашель”?

                  ( липа)

- Діти, а ви знаєте, що берізку називають деревом 4 справ: 1 – світ осіяти, 2 - крик утихомірювати, 3-хворих зцілювати, 4 - дотримуватися чистоти.

- Я думаю, що вам дуже цікаво дізнатися, що означають ці слова:

- “ Світ осіяти» - колись селянські хати освічувались березовою скіпкою.

- “Крик утихомирювати” - із берези одержували дьоготь-чорну масляну пахучу рідину. Цим березовим дьогтем змащували колеса возів, карет, щоб не рипіли і не пищали.

- “ Хворих зцілювати”- березовій сік, березові бруньки, кора, - добрі лікарські засоби.

-Дотримуватись чистоти”- це дуже просто. З березових гілок роблять віники і мітли. Ось бачите, діти, яке корисне і цікаве це тендітне дерево – берізка.

- Четверта галявина.

- Діти, на цій галявині щось заховано під ялинкою. Давайте дістанемо ( коробок). Як ви гадаєте, що в ньому може бути?

- Витягуємо предмети: сірники, дитячі меблі, кубики, матрьошки, книги, капелюх.

- Що об`єднає всі ці предмети? ( Виготовлені з древесини).

- Вже понад 100 років з осики виготовляють сірники. З лози верби люди створюють кошики, вази, Папір це теж перероблена деревина. А ще що виготовляють з деревини?

Гра « Визнач»

- Діти ось і закінчилася наша Подорож у володіння чарівниці осені. Давайте подякуємо її за те, що вона розповіла стільки цікавого і корисного.

- А ми з вами повинні запам`ятати, що природу треба любити, оберігати, примножувати, дбати про неї.

-         Вам у природу ходити,

-         І мандруватии, любі діти,

-         Вмійте природу любити,

-         Кожній стеблині радіти.

 

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ “ТРЕБА ТАК БАГАТО ЗНАТИ, ЩОБ ГРИБИ ЗБИРАТИ”

Хід заняття: закріплювати і розширювати знання у дітей про гриби. Познайомити їх з назвами і видами грибів, уміти, уміти їх впізнавати і показувати. Вчити складати описові розповіді про гриби в лісі. Розвивати увагу, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Матеріал: картки з зображенням грибів,

ХІД ЗАНЯТТЯ

- Діти ви любите ліс? Чому? Звичайно хто ж його не любить. У лісі стільки краси і дива. В ліс ми йдемо відпочивати, збирати гриби, лікарські рослини.

   -  А ось послухайте загадку і відповідайте, що ми будемо шукати в лісі.

                                              І великі, і малі,

                                              Повдягалися в брилі,

                                               І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс-улюблений їх край,

А як звуться, відгадай.

( гриби )

   -  Так, сьогодні ми з вами будемо грибниками. Але треба знати, що гриби треба збирати уміючи. Щоб не зашкодити самому собі. Бо не всі гриби , що ростуть у лісі, можна збирати і вживати. Ось про це ми зараз і побалакаємо.

Полилог.

    - Діти, ми вже знаємо. Що ліс має скільки поверхів? (4). Що ми можемо побачити на першому поверсі?        ( трава, гриби, квіти, мурахи)

    - А розкажіть будь ласка, як ви уявляєте, що таке гриби?

Лексична гра «Грибничок».

    - Діти, існує дуже багато грибів. Всі вони різні за формою, кольором, величиною, властивостями.

  -   Щастя грибника залежить від спостережливості і вміння шукати гриби, тому важливо знати, в яких умовах ростуть гриби. А без чого не можуть рости гриби? А в яку пору року найчастіше йдуть дощі? Тож коли в лісі найгостріше пахне грибами?

    - А головне , це треба вміти відрізняти їстівні гриби від отруйних, які бувають дуже схожими.

    - А чому гриби називають їстівними? Отруйними?

   -  І ми з вами сьогодні познайомимося з деякими видами грибів.

Гра «Відгадай цей гриб»:

“ Ми грибочки невеличкі, називаємось ....                       ( лисички). Показ картинки.

Як ви гадаєте, чому ці гриби так називаються?

Розказування іншої загадки.

У зеленому гаю

Під березою стою

Через те і маю я

Теж березове ім`я.

Показ картинки.

-     Чому цей гриб назвали підберезник?

 Якого кольору у нього шляпка?

Показ картинки подосиновика під деревом. Як називається це дерево?

 А як ви гадаєте називається  гриб? Чому? Зверніть увагу, якого в нього шляпка? Якого вона кольору? Чим відрізняється підберезник від подосиновика?

 -     Діти, а подивіться, який гриб є ще у мене. Хто знає як він називається? (білий гриб). Цей гриб вважається самим головним у лісі. А як ви гадаєте, чому? ( він міцний, кріпкий, у нього, товста ніжка). Крім цих грибів є ще дуже багато їстівних  це і опеньки, і сироїжки, і маслюки, і рижики.....

-     Але крім їстівних грибів у лісі є ще і які? (отруйні). Послухайте уважно загадку:

Він у лісі стояв,

Та ніхто його не брав.

У червоній шапочці модній,

А нікуди він не годний.

  (мухомор).

-     Чим відрізняється мухомор від інших грибів? Діти, а ці гриби  теж звуться лисички, але вони отруйні. Чим вони відрізняються від справжніх? ( також порівнюємо опеньки і ложні опеньки).

-     Діти, а ви хочете бути грибниками? Але ,щоб не отруїтися, треба виконувати правила грибників. Ці правила такі:

-         збирати лише ті гриби, які знаєте;

-         ніколи не збирати перезрілі гриби і червиві:

-         не вживати сирих грибів.

 -    А зараз ми пограємо  в гру “ Всякий гриб в руки беруть, та не кожен в кошик кладуть”.

(Діти беруть картинку з зображенням гриба і описують його за планом: як називається гриб? Зовнішній вигляд: що є, якого кольору? Їстівний чи ні?

 -    Молодці, А зараз перевіримо, які ви були уважні.  Дидактична гра “Який гриб зайвий”

 - Діти, а ще , якщо бути уважними і спостережливими, то можна за грибами в лісі визначити сторони світу. Ось подивіться на картинку: гриби на дереві ростуть завжди з північної сторони.

Полилог.

  -   Діти, подивіться, скільки ми з вами назбирали їстівних грибів. А які страви можна з них приготувати  ( зварити суп, піджарити, запекти).

  -  А скажіть будь ласка, вам сподобалося бути грибниками? А я вам ще нагадаю , що гриби треба збирати дуже обережно. Їх не можна збивати, виривати разом з грибницею, гриби треба зрізати ножем, а місце зрізу присипати піском, землею, листям , щоб грибниця не підсохла. Треба любити природу і бережливо до неї ставитися. Навіть отруйні гриби приносять користь  мешканцям лісу.

 Дидактична гра “Їстівні – отруйні”.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ “ В ГОСТІ ДО ЛІСУ”

 Програмний зміст: Закріпити та розширити уявлення дітей про ліс: рослини гриби тварини, птахи. Знати і називати “ поверхи” лісу, уміти орієнтуватися в них. Продовжувати вчити дітей описувати дерева по пам`яті, вгадувати і називати з якого дерева лист; уміти  орієнтуватися в отруєних і їстівних грибах. Закріпити з дітьми правила поведінки в лісі, уміти виконувати їх. Збагачувати мову і словник дітей назвами дерев, грибів, прислів`ями. Розвивати виразність мови, уміння вимовляти питальні і окличні речення. Учити дітей оцінювати вчинки дітей, висловлювати своє ставлення до них. Виховувати любов до лісу, бережливе ставлення до нього.

Матеріал: картки з зображенням дерев, грибів, рослин, тварин.

 ХІД ЗАНЯТТЯ

-    Діти, подивіться уважно і скажіть, що це таке? (кросворд). Якщо ми його вірно відгадаємо, то дізнаємося де сьогодні побуваємо.

  Перше запитання. Часто люди називають це дерево “солодким”. Біля нього літає багато бджілок, які ласуються солодким нектаром з його квітів і завари як чай. (липа).  

Друге запитання. “Хто по дереву стрибає, хто пухнасту шубку має, Рве горішки на гіллі та ховає у дуплі”. (білка)

Третє запитання. “яке дерево і влітку і взимку зелене” (сосна).

  -    Тож прочитайте куди ми з вами вирушаймо? (в ліс). Так сьогодні підемо у ліс. Але потрапивши до лісу, треба дотримуватися певних правил поведінки. Давайте їх пригадаємо.

 «Брей – ринг»

-      Діти, а що ж таке ліс ? ( дерева, трава, птахи, комахи......)

 -     А які ви знаєте ліси на Донеччині? ( Часов – Ярський, К-раснолиманський, Слов`яногорський). А яких дерев найбільше у наших лісах? (сосен).

-      Як називається ліс, де багато сосен? (сосновий бір).

Які види лісів ви ще знаєте? (березняк, діброва, мішаний).

-     Тож вирушаймо у гості до лісу? Давайте скажемо слова: “Навколо себе повернись, в чарівнім лісі опинись”.

 -    Діти подивіться, як тут гарно і красиво , давайте скажемо комплемент лісу.

Лексична гра «Ланцюжок»

Подивіться скільки багато листочків до нас у групу заніс вітерець. Виберіть собі листочок який вам подобається і розкажіть про нього.

 -     А зараз давайте перетворимось на берізки та клени ( фізхвилинка).

 -    Діти, а ще ліс називають будинком. Чому? ( там мешкають тварини та птахи). Які будинки можна побачити у лісі? Якщо ми ближче придивимося до лісу, то побачимо, що він нам нагадує багатоповерховий будинок. Ось подивіться кільки поверхів у лісі. На кожному поверсі живуть різні мешканці лісу.

 Гра «Хто де мешкає?»

-     Як ви гадаєте, хто живе на 1 поверсі. Як називають цих тварин? Чому їх називають дикими? Які ще тварини живуть у наших лісах?

 Дидактична гра “Який, яка” (лисичка-яка, білка-яка, заєць-який,....)

 -     А коли починається грибний період у лісі? Чи всі гриби модна збирати? Чому? Ось давайте зараз зберемо їстівні гриби у кошик. Запитайте у друзів чи знайом їм ваш грибок.

Гра «Збери гриби»

Вправа на увагу «Зберемо новинки».

  -    Діти, а хто ж мешкає у лісі на верхньому поверху? ,а давайте послухаємо , як вони співають. Який їх спів? (сумний). Чому? Яких птахів ми не побачимо восени? Чому?

 -    А які ще звуки ми можемо почути в лісі? Без чого неможливе життя мешканців лісу? (сонечка, води, землі)

-      Так, вірно, жодне дерево, травинка не можуть без них жити.

-     Як допомагає сонечко, вода, земля?

-      Ми вже з вами втомилися, давайте сядемо на травичку та відпочинемо. Послухаємо розповіді зробимо висновки добре чи погано роблять діти в них.

Аналіз ситуацій.

-         Пішли діти гуляти в ліс. Але ось одна дівчинка сказала: “Щось дуже тихо в лісі. Сумно. Навіть пташки не співають. Треба включити магнітофон ? Щоб ви їй сказали?

-          У старому великому лісі вже давно жив дуб-велетень. Він стояв на галявині і всьому радів. Аж одного разу прибіг до дуба хлопчик і порізав унизу кору. Щоб зробили ви?

-         Галинка часто гуляла у лісі. Їй там дуже подобалося. Але одного разу трапилося лихо: дівчинка наступила на скло  і поранила ногу. Чому так трапилося? А як би вчинили ви?

-     Яке значення має ліс у житті людини?

-         очищує і збагачує киснем повітря        ( у сосновому борі легко дихати і там будують багато санаторіїв, турбаз;

-         ліс годує людину ягодами грибами, ягодами;

-         ліс дає нам деревину, якої виготовляють меблі, іграшки...

-         А з якого дерева виготовляють олівці? Він росте в наших лісах? А де саме?

-      Розкажіть будь ласка прислів`я про ліс:

-         де дуби там і гриби;

-         ліс сам себе чистить;

-         дороге дерево не тільки плодами, а й листочками;

-         багато лісу не руби, багато лісу-посади;

-         ліс-багатство і краса.

-     Так, діти, ліс – це наше багатство, наше здоров`я, наше життя. І природу треба берегти: і кожну травинку, кущик, деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них буде сумним наше життя. Прочитайте про це вірш:    

     Йтиму садом, поле, а чи й лугом

     Буду я природі вірним другом,  

     Не столочу навіть і трави,

     Я скажу їй: - зеленій, живи!

     Коли лісом буду йти,

     Теж посію зерна доброти,

     Побажаю дереву і пташці,

     Щоб віки жили в мирі і щасті.

     Діти, сподобалося вам подорож до лісу?

-      А тепер повернемося у садок, давайте скажемо: “навколо себе повернись у садочку опинись”

     За те , що ви себе гарно і правильно поводилися в лісі він вам подарував свої плоди. Беріть і зробить з них поробки.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ “ УГОСТІ ДО ЛІСНИКА”

Програмний зміст: Продовжувати вчити дітей орієнтуватися на місцевості за допомогою умовний значків, закріпити знання про них, уміти розпізнавати їх, показувати на карті . Закріпити уявлення дітей про компас, карту, уміти орієнтуватися в плані нашій групі. Дати знання про сторони світу, уміти в них орієнтуватися. Викликати інтерес у дітей до складання карт. Виховувати любов до рідного краю, розширювати уявлення дітей про нашу країну за допомогою карт.

Матеріал: компас, топокарта,  умовні значки до карти.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Полилог.

Одного разу діти пішли в гості до діда-лісника і заблукали. Як ви гадаєте чому? ( не вміли орієнтуватися на місцевості, не мали карти, топокарти, компасу).

 -     Так, діти без карти і без компасу не відправляться в політ літаки, не попливуть кораблі, не поїдуть в далеку дорогу автомобілі.

 -     Діти, як на вашу думку в давнину люди знаходили дорогу, вирушали в путь? ( по сонцю, по зіркам). За сонцем, коли небо не вкрите хмарами. Якщо поставити палицю вертикально на рівному місці опівдні, то тінь від неї вкаже напрям на північ. За місяцем, за Полярною зіркою.

-     Діти, а скільки всього сторін світу? Назвіть їх: попереду-північ, позаду-південь...)

-     А за якими прикметами можна визначити частини світу у лісі? В цьому нам допоможуть картинки.

-     Знаючи так багато прикмет, можна орієнтуватися у будь-якому місці. Головне тільки, щоб ви були якими? (уважними, спостережливими все помічати). Якщо ви будете такими, то в орієнтуванні нам завжди допоможуть і дерева, і птахи, і комахи, і звірі.

-      Я знаю, що ви любите ходити до лісу, спостерігати за змінами, які в ньому відбуваються. Але йдучи до лісу, ми повинні пам`ятати, що йдемо у гості.

Гра «Лісовий телеграф»

Які правила ми повинні виконувати у лісі? Які мешканці живуть  у лісі? ( рослини, тварини.....).

 -     Як ви гадаєте хто охороняє ліс? Як називається? (лісник). Так, лісник він головний у лісі. Хочете вирушити до нього в гості? А що нам потрібно з собою взяти, щоб не заблукати в лісі?

 -    Ці предмети знаходять у нашій групі, тільки треба їх знайти. Що нам у цьому допоможе? (план групи). На плані захований предмет позначений червоним кружечком. Візьміть кожен план групи і відшукайте цей предмет, для чого він потрібен?

-      Компас це прибор, який допомагає визначити світу. Червона стрілка завжди показує на південь, а синя-на північ. Компас необхідний, коли йдеш густим лісом, по бездоріжжю, користуватися ним можна в будь-яку погоду.

-      Карта- це аркуш паперу, на якому місцевість зображена умовними значками. На ній зверху-північ, внизу-південь, зліва-захід, справа-схід.

-     Це умовні значки, вони допомагають нам орієнтуватися на місцевості. Давайте згадаємо їх.

 -  Я бачу , що ви готові йти до лісника, зараз ми уважно розглянемо карту і вирушаймо яким шляхом будемо йти. Де живе лісник? Що зустрінеться на нашому шляху? Де треба бути обережним і чому?

 -    Добре. Все готово в путь.

Робота парами з планами групи.

 -    Діти, що ви бачите  на дорозі? Чий слід ви бачити? За чиїми слідами будемо орієнтуватися і чому? Куди тепер повернемо? ( до болота). Але це незвичайне болото, а “болото запитань”.

 -    На які групи діляться умовні значки? ( лінійні, площинні, точкові). Покажіть на карті лінійні значки, (дороги, залізниця, річки, стежки); точкові ( будівлі, дерева, магазини, лікарні, заправки);   площинні ( ставки, сквери, море, ліс). Скільки мостів нам потрібно пройти.

-     Болото нас пропустило, а попереду, що? (густий ліс). Як же нам знайти шлях? (компас) .Але цей ліс незвичайний, це ліс несподіванок. Хтось нам допомагає, розвісив сніжинки. Давайте їх розглянемо.

  Дидактична гра “Впізнай і назви знак.”

  Дидактична гра “Який знак зайвий”.

 -    Ось і ліс нас пропустив, але подивіться ку ми потрапили і що попереду нас? ( річка) . Щоб її пройти потрібно намалювати умовний знак.

-    Молодці ви завдання виконали, а ось і хатинка лісника. Але не кого не видно, давайте покличемо його.

Лісник: Діти, а як ви мене знайшли? Діти розповідають.

Лісник: А я вам приготував подарунок карту Донеччини, але трапилося  лихо, кікімора вилила воду на неї  і вона стала чистою. Допоможіть мені її встановити.

Діти за допомогою умовних значків викладають карту.

Спісок літератури:

1. «Українське народознавство в дошкільному закладі» за ред.

А.М.Богуш м.Запоріжжя , 2005р.

2. «Українці ми маленькі»

м.Донецьк, 2006 р.

3. Р.И.Жуковская, Н.Ф.Виноградова, С.А.Козлова «Родной край» м. «Просвещение», 1985р.

4. В.М.Ніколаєнко «Народознавство в дошкільному закладі 2-6 років» Харків, 2010 р.

5. Є.Ф.Лозинська «Українське народознавство дітям дошкільного віку» м. Львів, 2008 р.

 

 

Форма входу

Пошук по сайту

Зараз на сайті

На сайті один гість та відсутні користувачі

Лічильник відвідувачів

847152
Сьогодні
Вчора
За тижд.
Мин. тижд.
За місяць
Мин. місяць
Всі
402
490
2307
841153
9010
33182
847152

Ваш IP: 54.198.96.198
Час: 2018-08-16 09:01:10
Счетчик joomla